כולם יוצאים נשכרים מהפרקטיקום / עו"ד נעמה תור-זאבי

 
|31/10/2016 |

​לשיתוף הפעולה הפורה בין מוסדות לימוד המשפטים ובין הפרקליטות יתרונות רבים עבור כל הנוגעים בדבר. מעבר לתרומה לגופים, האנשים עצמם נתרמים מהתהליך. ​

בשנת 2008, הוקם הפרקטיקום הראשון בשיתוף פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) והמכללה למנהל, על ידי עו"ד רחל שיבר וד"ר יניב ואקי. מדי שנה, מגיעים כ-20 סטודנטים מהמכללה ליום עבודה אחד בשבוע בפרקליטות המחוז. כל סטודנט מוצמד לפרקליט, ונחשף כמעט לכל רבדי עבודתו ואף נוטל בה חלק פעיל. הסטודנטים מקבלים תיק להכנה מדי סמסטר, מסייעים לעבודת הפרקליט בחיפוש פסיקה, הכנת תיק להוכחות לרבות הכנת חקירות לעדים, נלווים לפגישות עם שוטרים, עדים וסניגורים, וכמובן, מתלווים להופעות רבות בבתי המשפט השונים. בנוסף לעבודה המעשית, מתקיימת במכללה למנהל הרצאה אקדמית בסוף יום העבודה בשעות הערב. בסוף השנה נדרשים הסטודנטים לכתוב עבודה אקדמית בנושא שעלה בעבודתם המעשית.

 


לשיתוף הפעולה הפורה בין מוסדות לימוד המשפטים ובין הפרקליטות יתרונות רבים עבור כל הנוגעים בדבר. הפרקליטות רואה חשיבות עצומה בקיום קשר מקצועי עם האקדמיה למשפטים בארץ, שמחה לפתוח את שעריה לסטודנטים הנחשפים לחוויה לימודית בלתי אמצעית, ונהנית לאחר מכן לקלוט כמתמחים רבים מהסטודנטים שהכירו את המערכת, את שיטות העבודה שלה ואת ערכיה כחלק מלימודיהם. המוסדות האקדמאיים מצדם, יש לשער, נהנים מהיכולת לספק לסטודנטים שלהם אפיקי לימוד שאינם תיאורטיים גרידא, ולתת להם הזדמנות להתנסות בעבודה מעשית בפרקליטות כחלק מלימודיהם לתואר במשפטים.

מעבר לתרומה לגופים, האנשים עצמם נתרמים מהתהליך. נפל בחלקי הכבוד לרכז את הפרקטיקום של המכללה למנהל בפרקליטות מחוז מרכז (פלילי) מזה כחמש שנים, ביחד עם חברי ד"ר יניב בן-הרוש. במהלך הזמן הזה ליוויתי סטודנטים, וראיתי מקרוב את חברי הפרקליטים מלווים את הסטודנטים. קשה להפריז בעוצמת הקשרים שנרקמים ובעומקה של החוויה, של הלומד ושל המלמד. רבים מהסטודנטים סיימו את לימודיהם בפרקטיקום בתחושה שעברו חוויה מאד ייחודית וכבדת משקל, שהרבה מיתוסים שליליים בהם אחזו התפוגגו, בהערכה לפרקליט אליו נחשפו ולפעמים אף בהחלטה שגם הם רוצים להקדיש את חייהם לשירות הציבור ולעיסוק במשפט הפלילי.

ברם, לא רק התלמיד יוצא נשכר. לווי הסטודנט מעשיר גם את הפרקליט. עבודת ההוראה עבודת קודש היא. זכות גדולה לצפות לאורך זמן בתהליך ספיגה והתפתחות של סטודנט המכיר לראשונה את הפרקליטות ואת העבודה המעשית הקשורה במטריה המשפטית. התהליך הזה, באופן יום יומי, תוך כדי מענה על שאלות קטנות כגדולות וטכניות כמהותיות, תוך כדי בדיקה ותיקון העבודה שמבצע הסטודנט, מחדד אצל הפרקליט את המטריה המשפטית אותה הוא מלמד, וחשוב מכך, את תחושת השליחות והאמונה בצדקת הדרך.

כך למשל, קרה לא פעם שהסברתי לסטודנט (סטודנטיות, במקרה שלי), מדוע אנחנו מחליטים על סגירת תיק במקום בו תחושת הבטן שלנו מורה כי החשוד ביצע את העבירה בגינה נחקר, אך הראיות אינן מספיקות להגשת כתב אישום כיוון שהצטברותן אינה עונה על ההגדרה המשפטית בה אנו מחויבים: סיכוי סביר להרשעה. למצב זה, מצב שכיח למדי, נלווה המושג "ענוות התובע". הובלת הסטודנט בתהליך שמתחיל בתסכול ומסתיים בהבנה וקבלה של מגבלות הדין הפלילי לעומת האמת במציאות, מחדד אצל התובע בכל פעם מחדש את תפקידו וגבולותיו. וזוהי רק דוגמא אחת מני רבות.

לסיום, אאחל שנת לימודים פוריה ומוצלחת לכל הסטודנטים, ובעיקר לאלו הנוטלים חלק במערך הקליניקות והסדנאות שמפעילה הפרקליטות. אאחל גם שנת לימוד מהנה ומחזקת לכל הפרקליטים התורמים מזמנם למטרה חשובה זו.

עו"ד נעמה תור-זאבי מרכזת בחמש השנים האחרונות את הפרקטיקום שמפעילה פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) במכללה למנהל, בשיתוף עם עו"ד ד"ר יניב בן-הרוש.