מיומנויות שירות לאנשים עם מוגבלות בניידות

 
​אנשים עם מוגבלות בניידות (הליכה, עמידה, טיפוס) מסתייעים פעמים רבות בעזרים להתניידות כגון כסא גלגלים, הליכון, קביים, ומקל. המאמר סוקר מדוע חשוב לשמור על סביבה נגישה ופנויה ממכשולים וכיצד לסייע בעת הצורך.

​אנשים עם מוגבלות בניידות הם אנשים שעשויים להתקשות בביצוע אחת או יותר מהפעולות הבאות: ללכת, לעמוד, לעלות ולרדת במדרגות או בכבשים (רמפות), להתיישב ולקום.

אנשים אלו מסתייעים פעמים רבות בעזרים להתניידות, ליציבות או לישיבה, כגון כסא גלגלים (רגיל או ממונע), קלנועית, הליכון, קביים, מקל, מושב לכיסא או אדם המלווה ותומך.

 

לפניכם מספר המלצות כיצד לשמור על סביבה נגישה וכיצד לסייע לאנשים עם מוגבלות בניידות:

  • התניידות באמצעות עזרי ניידות דורשת מרחב פיזי גדול. על מנת שאדם הנעזר בכסא גלגלים, לדוגמא, יוכל לעבור יש להקפיד שכל המעברים במקום יהיו פנויים ממכשולים והדרך כולל הדרך אל עמדת השירות תהיה פנויה ונוחה לתמרון. עליכם להקפיד שאין מכשולים קבועים בדרך כגון פרטי ריהוט ועציצים ושאיש מבין לקוחות ועובדי המקום לא הזיזו או הניחו חפצים כגון כסאות, ארגזים, עגלות, אופניים וכדומה החוסמים את דרכו של הלקוח.
  • אנשים הנעזרים בכיסא גלגלים, מתקשים להגיע לעצמים הנמצאים בגובה שמעל מטר ועשרה סנטימטרים (מתחת לגובה החזה של אדם ממוצע) וכן לעצמים הנמצאים על הרצפה או קרוב אליה. לכן, יש להיענות לבקשתו לסיוע בהגעה לפריטים אלו, לרבות מתקנים ומכשירים בהם נעשה שימוש על מנת לקבל את השירות. אפשר גם להציע סיוע על מנת להגיע לעצמים אף אם האדם אינו מבקש סיוע מיוזמתו.
  • באיזורי ההמתנה ובעמדות השירות נדרש שיהיו מספר כסאות מותאמים לאנשים עם מוגבלות. כסאות אלו מאופיינים בכך שיש להם ידיות ומשענת גב, והם אינם נמוכים והמושב שלהם לא שוקע כשמתיישבים עליהם. כיסאות אלו מתאימים לאנשים המתקשים לקום ולהתיישב. הצע ללקוחות לעשות שימוש בכיסאות אלו והבא אותם לעמדת השירות בה נמצא הלקוח.
  • בעת שלקוח עם מוגבלות מקבל שירות בישיבה (גם אם הוא יושב בכיסא גלגלים), רצוי שנציג השירות יתיישב כך שפניהם יהיו פחות או יותר באותו גובה. אם נציג השירות נמצא מאחורי דלפק גבוה רצוי לגשת לקדמת הדלפק.
  • עזרי נגישות רבים בהם עושים שימוש אנשים עם מוגבלות בניידות מצריכים שימוש בידיים. לכן לעיתים ידיהם אינם פנויות ועלול להיווצר קושי לבצע פעולות אחרות כגון  פתיחת דלתות, דחיפת עגלת קניות, נשיאת שקיות או מוצרים, הורדת מוצרים ממדפים וכדומה. על פי התקות חובה לספק סיוע סביר בביצוע פעולות אלו, בשירותי מסחר, כאשר אדם עם מוגבלות מבקש זאת. יחד עם זאת, מומלץ גם להציע סיוע זה גם אם הלקוח אינו מבקש זאת וגם בשירותים אחרים שהם אינם שירותי מסחר.

 

 _________________________________________________________________________________________

לתשומת לבכם:
המידע המובא באתר הוא כללי בלבד. מידע זה אינו נוסח מחייב של החוק והתקנות. כמו כן, אפשר שהחוק והתקנות שונו, אך האתר טרם עודכן. לדיווח על תקלות באתר זה ניתן לפנות ל: yisraelh@mishpatim.gov.il