כיצד לשמר סביבה נגישה

 
המקום בו ניתן השירות צריך להיות נגיש לאנשים עם מוגבלות. ישנם אנשים שתפקידם לבנות סביבה נגישה העומדת בתקנים ובתקנות הנגישות. יחד עם זאת, כיוון שהמקום בו ניתן השירות הוא מקום מלא התרחשויות, על העובדים להיות ערים לחובה לשמור על סביבה נגישה תוך הקפדה על הכללים המפורטים במאמר.

סביבה ללא מכשולים

  • אנשים הנעזרים בכיסאות גלגלים, הליכונים, וקביים, ואנשים עיוורים או לקויי ראיה, יכולים להתנייד רק כאשר הדרך פנויה (לא חסומה) ממכשולים או דברים העלולים לסכן את בטיחותם.
    כדי שאנשים עם מוגבלות יוכלו לנוע בצורה חופשית ובטוחה, רוחב הדרך הפנויה צריך להיות 130 ס"מ. אפשר שבחלקים קצרים המעבר יהיה צר יותר אבל לא פחות מ 80 ס"מ.
  • עובדים (כולל עובדי ניקיון ותחזוקה), לקוחות וספקים עלולים להציב ללא משים מכשולים בדרך. המכשולים יכולים להיות זמניים (לדוגמא דלת ארון שנשארה פתוחה) או קבועים (לדוגמא ספסל חדש החוסם מעבר לכיסא גלגלים). מכשולים יכולים להיות גם בגובה – דלת ארון שהושארה פתוחה, מדפים, שילוט תלוי מהתקרה או בולט מהקיר ועוד.
  • עליכם להקפיד שלא להציב בדרך דברים החוסמים אותה או מהווים מכשול ולהסיר דברים שהוצבו על ידי אחרים.
  • דברים שיכולים להוות מכשול או חסם הם: ארגזים, פחי אשפה, עציצים, ארונות, שידות או מדפים בולטים, כסאות וספסלים שהוסטו ממקומם, מכשירים חשמליים וכבלים (מכונת צילום, מדפסות, מתקן מים), מטפים לכיבוי אש, מעמדים של ברושורים או מוצרים ועוד.
  • במקומות בהם יש שירותי נכים, מאפסנים לעיתים בתא השירותים כלי וחומרי ניקוי ולעיתים אף נועלים אותם ובכך מונעים את השימוש בהם מאלה הזקוקים להם. הסיבה לכך שתא שירותי נכים הוא גדול היא לאפשר לאנשים עם כסאות גלגלים להשתמש בשירותים. לכן הקפידו ששירותי הנכים יהיו פנויים לגמרי.

שדה ראייה פתוח ומואר 

  • שדה ראיה פתוח וסביבה מוארת מסייעים לכל האנשים להתמצא ולתפקד בצורה טובה יותר. שדה ראיה חסום ומקומות שאינם מוארים מספיק מקשים מאוד על אנשים עם מוגבלות ראיה וגם אנשים עם מוגבלויות נפשיות מסוימות.
  • לכן, יש להקפיד שכל המרחב שבו מצויים לקוחות (כולל חדרי מדרגות, חניונים, מסדרונות, וחדרי שירותים) יהיו מוארים מספיק באור יום או בתאורת חשמל. יש להקפיד להחליף נורות שרופות או פגומות. מקומות בהם אנשים צריכים לקרוא (מסמכים, מידע על מוצרים) צריכים להיות מוארים היטב.
  • חשוב ששדה הראיה יהיה פתוח גם בפני אנשים שיושבים על כסאות גלגלים או כסאות המתנה. כך לדוגמא, אדם עם מוגבלות שמיעה, הנעזר בקריאת שפתיים הממתין בתור יוכל לשים לב שקוראים לו. לכן, מומלץ לארגן את עמדות השירות באופן בו הלקוחות יוכלו לראות את פניהם של נציגי השרות ולקרוא את שפתיהם. שימו לב לוודא שצג המחשב או חפצים שונים אינם מסתירים את פניו של נציג השירות. אין לתלות שלטים או הודעות על גבי החלון המפריד בין הלקוחות לנותני השירות.
  • בחלל השירות יש  להקפיד שריהוט, כגון שידות, ציוד משרדי או ארגזים אינם מסתירים את שלטי ההכוונה והמידע שעל הקירות.

סביבת עבודה שקטה

  • אנשים עם מוגבלות שמיעה ואנשים עם מוגבלות קשב וריכוז מתקשים לקלוט מידע בסביבה רועשת. מקורות לרעש והסחת דעת יכולים להיות דיבור קולני של אנשים, צלצול טלפונים, מכשיר רדיו או טלוויזיה, מוזיקת רקע, הודעות ופרסומות המושמעות במערכת כריזה ועוד.
  • עשו מאמץ ככל שתוכלו, למנוע רעשים והפרעות במהלך מתן השירות. לדוגמא הנמיכו את גובה הצלצול בטלפונים, בקשו מעובדים ולקוחות להימנע מצעקות או צחוק או דיבור בקול רם. נסו להרחיק מהלקוחות  מכשירים המייצרים רעש, כגון מגרסות או מדפסות. אם במקום מושמעת מוזיקה והלקוח מתלונן כי היא מפריעה לו לשמוע כבו או הנמיכו את המוסיקה עד שהלקוח יסיים לקבל את השירות.
  • במקרים שלא ניתן בהם להשקיט את הרעשים בסביבה, אם הדבר אפשרי ניתן להציע ללקוחות או להיענות לבקשת לקוחות לקבל את השירות בחדר או חלל שקט.

מקומות המתנה

  • במקומות בהם הלקוחות ממתינים לקבלת שירות בישיבה. יש לדאוג שכמות מקומות הישיבה תהיה מספקת ושיש במקום גם מושבים שמתאימים לאנשים עם מוגבלות.יש לוודא שכל הכסאות והרהיטים נמצאים במקומם.

כללי שירות נגיש:

  • אל תציב מכשולים באזורים המיועדים ללקוחות והסר מכשולים כאשר אתה נתקל בהם.
  • רצוי לשמור על שדה ראייה פתוח ומואר ולהקפיד שהלקוח יראה את פניך מעמדת ישיבה ועמדת עמידה. לעולם אל תסתיר שילוט.
  • רצוי לשמור על השקט באזור מתן השירות.